LAST EXIT IN SWEDEN

Ledarskapskonsult och småbarnspappa. Bor vid sista avfarten innan man lämnar Sverige för Europa. Arbetar överallt i världen och längtar hem till kärleken, lillkillen och lilltjejen. Bloggar 60% på svenska, and 40% in English.

03 oktober 2006

Åtta. Fast bara tillfälligt.

Lunch nu.
När jag kom ner till konferensrummet i morse var det snyggt uppställt sex + sex + tio stolar.

Jag gick resolut mot de travar av extrastolar som stod i hallen och lyfte loss fyra stolar.
Dessa började jag sedan placera ut intill de sex stolarna, och skjuta samman de sex stolarna så de hade 15 istället för 30 cm luft mellan dem.

Då kom två av de tre konferenstjommarna från igår rusande in och förklarade att det inte gick att ha åtta stolar längs kortväggarna, och att det bara gick att ha sex stolar.

Mitt svar var repeterat och - i mina egna ögon genialiskt:

- I completely understand that, but the warm and moist climate is beneficial to the development of hemoroids - which is a medical condition that can be quite a handicap in a workshop where you sit a lot - so I need to present optional seatings for my participants, so these extra chairs are just for those who have physical difficulties with the original seating arrangement.

Jag vet om att de tre inte förstod annat än nyckelord som Climate / Medical / Handicap / Physical difficulties osv. Min gambling var att de kände sig osäkra på engelskan och att den klassiska "ifrågasätt aldrig något som låter medicinskt" skulle kicka in om baserat på de nyckelord de hörde.

De såg mycket tveksamma ut, och då slängde jag in min "closer":

- Only temporary, for two minutes.

Det kunde de acceptera.

Sen körde vi så hela förmiddagen, och så skall vi köra hela eftermiddagen.

Hela denna situation påminner mig om när jag kom på det perfekta knepet för att bli av med tiggande tanter som erbjuder kvistar eller små blommor när man går på turiststråk i södra Spanien. Knepet är att verka entusiastisk men verka helt sinnessjuk.

Jag brukade nicka entusiastiskt när de erbjöd en kvist och bad om "only one Euro for flower", sen brukade jag peka på mitt knä och säga på bruten spanska "Yo tengo tres pepinos dentro de mi nariz" (vilket betyder "jag har tre gurkor i min näsa").

Då brukade de bara skaka på huvudet och gå vidare mot nästa turist.

Genialiskt.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Viva k-Dude! ;)

Line sa...

Shit, jag är i alla fall förvirrad trots att jag läst inlägget tre gånger. Va? Jag skakar på huvudet och går vidare mot nästa bloggare.

Konsultpappan (K-dude) sa...

ninnibeth: tack :-)
line: Jag med - ibland fattar jag inte vad jag skriver om, eller varför.

Anonym sa...

klockrent;-)

Konsultpappan (K-dude) sa...

;-) Tack. Jag blev riktigt nöjd själv.

Anonym sa...

Hahahhaa. Lines kommentar var jättekul. Alltså. Jag fattade nästan ingenting av ditt inlägg, men jag skrattade ändå. Eh, vad nu det betyder. Men gurkor i näsan, det var... orginellt.

Konsultpappan (K-dude) sa...

Tack :-)
I aim to confuse.

Lotta sa...

Hm, måste erkänna att situationen känns mycket bekant. Vietnam och Kina ligger nära varandra mer än bara geografiskt.

Anonym sa...

I think that is among the so much significant info for
me. And i am happy reading your article. However want to commentary on some basic issues, The website taste is
perfect, the articles is truly nice : D.
Excellent task, cheers

Also visit my site - "edentate"

Anonym sa...

I’m impreѕsed, I hаve to tell you.
Rarely dο I encountег a blog that’s еquallу
educаtiνe аnd interestіng оn ωeb 2.
0 site, and undeniably, уou hаvе hit the nail οn the heaԁ.
Very few peoрle these days take thе time tο put some thought into this iѕѕue.
It's great that I was able to find this while searching for associated topics.

Feel free to surf to my web blog 14004