LAST EXIT IN SWEDEN

Ledarskapskonsult och småbarnspappa. Bor vid sista avfarten innan man lämnar Sverige för Europa. Arbetar överallt i världen och längtar hem till kärleken, lillkillen och lilltjejen. Bloggar 60% på svenska, and 40% in English.

13 oktober 2006

sex av tio svenskar säger avgå!!!!

...själv blir jag biblisk som tusan och säger "Må den som själv är helt fri från synd kasta första stenen".

Jag bedömer hellre ministrarna efter det arbete de vill utföra, och det arbete de utför.

Huruvida någon betalt eller inte betalt TV-licensen är mig fullständigt indifferent.

Själv har jag fått pengar för att passa barn, när jag var liten.
Det är svart betalning.

För mig handlar en människas moraliska karaktär inte om enstaka handlingar, utan om hur han/hon väljer att leva hela sitt liv.

Om vi vill ha ofelbara människor vid makten är vi bara fåniga. Vi kan inte BÅDE kräva 100% perfektion OCH sedan klaga över att vi bara har tillsatt politiska broilers som aldrig haft vanliga jobb och som alltid svarar snyggt, politiskt korrekt, undflyende och ej bevisbärande i eventuell framtida mediautfrågning på alla frågor som ställs.

Igår hade jag ett möte vid 13. Vid 15 kom en polare förbi kontoret en kvart. Jag bjöd på kaffe.
.....KONTORETS KAFFE!!!!! Shit. Lägg samman det med mina svarta inkomster som barnpassare (å andra sidan sitter ju min dåvarande uppdragsgivare - pappa - jäkligt löst till eftersom han genom att betala mig barnpassningspeng för att passa småbröder därmed anlitade både svart arbetskraft OCH bröt mot internationella konventioner om barnarbete).

Jag känner mediadrevet komma krypande som ett obehagligt, krälande regn.

Jag säger inte att det ministrarna gjorde var bra. Jag säger bara att jag inte accepterar att dessa fjanterier skall vara karaktärsdömande. Vi måste ha MÄNSKLIGA representanter som ministrar.

Förresten. Den som nu tänker göra detta till en diskussion om min politiska läggning kan glömma detta redan nu. Jag tyckte det var lika urbota fånigt att Mona Sahlin skulle tvingas be om ursäkt när hon köpte toblerone, och varför skulle Thomas Bodström hängas ut för att han provat hasch? Jag tycker själv att han var ganska obegåvad som gjorde det - själv har jag aldrig testat knark och har heller inget behov att testa om en spik i ögat ger en cool känsla - men jag dömer inte ut honom som en människa för att han gjort puckade saker. För det har vi alla gjort.

Ja. Du med.

(Bodströmparantes - Som minister var han tuffare än många företrädare i kampen MOT legalisering av narkotika.)

Jag slutar med listan av folk som fallerar. Min poäng är att detta inte är en politisk fråga för mig, utan en fråga om människor.

Om vi vill ha kall perfektion så är vi bara fåniga.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skiter fullständigt i att de inte betalat tv-licens och betalat barnflickor svart. Det jag är arg på är deras (okej, framförallt Maria Borelius) fantastiskt låga bortförklaringar. DET är pinsamt.

Konsultpappan (K-dude) sa...

Yes.
Kruxet är bara att alla vanliga människor som blir jagade av femton reportrar som sover utanför deras dörr för att kunna köra mikrofonen under näsan på dem och hetsat ställa frågor.... har en tendens att ge konstiga svar.

Det kallas stress.

Men jag håller med - det är taffliga förklaringar.

Å andra sidan blir jag lika förbannad när jag hör mediatränade politiker luta pannan framåt för att förmedla ånger, titta eftertänksamt rakt in i kameran för att inte verka oärlig, och säga: "Det jag gjort är oförlåtligt, och jag ångrar det verkligen. För att förhindra att något liknande skall kunna inträffa har jag MMM [fyll i lämplig proaktiv åtgärd, om det är fyllekissande i biografen så funkar ex. ett förnyat medlemskap hos Anonyma Alkoholister perfekt]. Återigen - mitt beteende kan inte ursäktas, och jag hoppas att allmänheten ger mig en chans att bättra mig och göra en bra insats i den viktiga kampen för MMM [fyll i något visionärt i den egna politiska agendan, gärna något med brett folkligt stöd och som pekar framåt i tiden]."

Sådana svar gör mig än mer förbannad.

Anonym sa...

Denna bloggen var så rätt, blir lika irriterad var gång jag hör hur det letas skit bara för att smutskasta...finns det ignet bättre att skriva om dom?

Konsultpappan (K-dude) sa...

Tack. Jag gillar att vara så rätt ibland! :-)