LAST EXIT IN SWEDEN

Ledarskapskonsult och småbarnspappa. Bor vid sista avfarten innan man lämnar Sverige för Europa. Arbetar överallt i världen och längtar hem till kärleken, lillkillen och lilltjejen. Bloggar 60% på svenska, and 40% in English.

02 oktober 2006

sex eller åtta


Eftersom vi nu är på ett improviserat ställe var vi tvungna att kompromissa lite.
Bland annat måste vi i morgon och på fredag vara i ett annat konferensrum. Ett mycket mindre rum. Vi kommer att köra en variant av ledarutveckling/ormgrop.

Av det skälet har jag haft en liten konflikt med tre tjommar på konferensavdelningen.
Först han som ansvarar för vår konferens. Han visade mig det lilla rummet, tänk fingerborg. Jag försökte tänka kreativt och föreslog en U-sittning med åtta stolar längs två av väggarna.

Då svarade han att det bara går att ha sex stolar längs väggen.
Det tyckte jag var lite konstigt.
Det går nog. Testa sen, tyckte jag.
Nä.
Så demonstrativt flyttade jag åtta stolar så de stod längs väggen, och föreslog att de inför morgondagen ställde bord framför stolarna.
Nä. Det går inte. Man kan bara ha sex stolar längs väggen.
Men dessa åtta som står här, då?
Nä. Det går inte att ha tre bord i rad framför stolarna, bara två. Två bord á tre stolar.

*här hade killen tillkallat sin manager eftersom han tyckte att jag inte fattade att det inte fick plats åtta stolar*

Då sa jag att han kunde ställa två bord framför sex av de åtta stolarna, så det är åtta stolar. Alla antecknar inte alltid. En del sitter och funderar.

Nä. Det får bara plats sex stolar.
MEN DET STÅR JU ÅTTA STOLAR DÄR NU - TITTA!! ÄR DET EN OPTISK SYNVILLA ATT DE FÅR PLATS?!?!? *här lät jag nog spänd, för konferenskillens manager tillkallade konferenschefen*

Jag pekade ut att jag vill ha de åtta stolarna som de stod uppställda, och åtta till på motsatt sida, och tio stycken längs långväggen. Jag förklarade att mitt gäng skiter fullständigt om det inte finns exakt 50 cm bordsyta per deltagare, och att det räckte fullt och fast med två bord framför de åtta stolarna (eftersom tre bord inte får plats).

Nä. Det får inte plats mer än sex stolar längs väggen, sa han och pekade mot de åtta stolarna som stod längs väggen.

Exakt där insåg jag att det bara fanns en lösning.

Ah, sade jag. Ok. Varför sa ni inte det från början? *här såg de förvirrade ut*
Då kör vi på sex stolar längs väggen, med två bord framför. Och samma sak på motsatt vägg. Och tio längs långsidan. Perfekt. Förlåt - de sista fyra deltagarna? Nej - inga problem, fyra stycken deltagare skall på företagsbesök under morgondagen. Det räcker med de 6 + 6 + 10 räcker bra.

I morgon bitti går jag ner till konferensrummet en halvtimme innan vi börjar och bär fram två plus två stolar och sätter längs väggen. Sen skall jag vakta, och om någon kommer och berättar för mig att de inte står där eftersom de inte får plats, så kommer jag att förklara att han gärna får möblera om efter att vi är färdiga.

Spännande utmaningar, att bevisa det självklara för rigida anställda...
Återkommer och berättar hur det gick.

2 kommentarer:

Anonym sa...

haha faulty towers konferans anläggning?

Konsultpappan (K-dude) sa...

sunk: du ANAR inte hur nära sanningen du är!