LAST EXIT IN SWEDEN

Ledarskapskonsult och småbarnspappa. Bor vid sista avfarten innan man lämnar Sverige för Europa. Arbetar överallt i världen och längtar hem till kärleken, lillkillen och lilltjejen. Bloggar 60% på svenska, and 40% in English.

04 oktober 2006

hotellrutiner

Det här kanske är fånigt, men jag har vissa rutiner som jag alltid klamrar mig fast vid när jag är på hotell. Det är saker jag gradvist börjat med.

- Morgontofflor. Jag använder aldrig inneskor, men när jag reser på uppdrag har jag alltid med mig ett par mjuka Hush Puppies. När jag kommer in på rummet tar jag av mina jobbskor och slinker in fötterna i inneskorna.

- Kompass. Det är svårt att förklara, men jag tycker om att veta vilken riktning min kärlek och vårt hem ligger i. Det känns skönt bara, när jag vaknar i natten eller på morgonen och är inte vet var jag är - då är det tryggt när jag återfår orienteringen och vet var "hemma" ligger.

- Avsnitt. Jag vet att det finns massor av filmer som visas på videokanalerna på TV:n, men jag tycker om att se MASSOR av avsnitt på datorn, särskilt på hotell. Just nu när jag skriver detta så har jag samtidigt avsnitt 16 av säsong två av House M.D. i en liten ruta på laptopen. När jag är jetlaggad och inte kan somna förrän 4 på morgonen så är det mysigt att följa en familj. Under en vecka på konferenshotell ser jag kanske två säsonger av någon serie. Det blir som en liten surrogatvänkrets att ha med på resan, man lär känna personerna.

- Roomservice. På senare år har jag allt oftare valt att äta middag på hotellrummet. Dels måste deltagarna få tillfälle att snacka skit om mig, dels behöver jag sortera mina tankar och få några enstaka timmar egentid innan jag somnar.

- T-shirt. Jag sover alltid med T-shirt på hotell. Hemma sover jag aldrig med T-shirt, men på hotell vill jag på något sätt markera för mig själv att jag inte är hemma. Sen jag började med T-shirten tar det inte så lång tid innan jag kommer på var jag är, det är precis som om T-shirten signalerar till mitt undermedvetna att jag inte är hemma och att jag därför inte behöver vakna och vara förvirrad en lång stund.

Konstig man egentligen är.

10 kommentarer:

Kerstin sa...

Intressant. Det enda jag kan komma på som jag gör på hotell men inte hemma är att äta i sängen. Framförallt chips. Hemma är jag skitnojig över smulor i sängen som är det värsta jag vet. Men på hotell är jag ett litet svin som vet att städerskan kommer att byta lakanen. Usch vad jag är hemsk.

Line sa...

Hotellvanor är intressanta, men jag ska inte gå in på mina egna, däremot bli galen för att du kan kolla på mer än ett avsnitt på House M.D.! Igår gick jag också tänkte på det, vilket bra serie det är, helt i min smak. Cyniskt och ifrågasättande, men utan att klämma i för mycket. Jag längtar till varje tisdag 21.00.

Konsultpappan (K-dude) sa...

Kerstin: Well - man betalar ju för rätten att vara sig själv i ett hotellrum. Jag har lekt med tanken på att öppna för room service i en batmandräkt eller ballerinaoutfit. Bara för att göra dagen mer surrealistisk för min omgivning, precis som Dali på sin tid.
Line: DVD-boxar regerar, och Internet.

Kerstin sa...

Hahahahahahahaha. Åh, vad jag skulle vilja se roomservicemänniskans min. Oslagbart antar jag.

Line sa...

Om eller när du gör detta för roomservice måste du lova att ta en bild, du kan ju montera mobilen på bröstkorgen och sätta på självutlösaren när du hör dem knacka på dörren.

Anonym sa...

Tänk, jag kommer aldrig att kunna se på en kompass igen utan rosaskimrande blick...
:)

Anonym sa...

Haha. Hotellvanor... ja, jag har då inte hunnit skaffa mig några, då jag i princip aldrig sover på hotell. Men jäklar var jag skulle göra det oftare - enbart för den uuuuunderbara frukosten. Sådana kan man inte få nog av. Hoppas du får rejält med frulle där du bor.

Konsultpappan (K-dude) sa...

Det finns ganska mycket frulle här.

Bland annat två separata dessertbord. Om man nu vill avsluta sin frulle med att en tjomme kommer fram till ens bord med sin utpekade creme brulee och bränner loss med sin portabla brännare så den krispiga toppen är just right.

Men jag brukar gå bort till pannkaksbruden, hon gör tjocka eller tunna pannkakor med valfritt innehåll. Själv gillar jag macadamia nut pancaces med lönnsirap.

Igår gick jag bort till omelett- och äggkillen och bad om en ost- och grönsaksomelett, men pannkakorna är vassare.

Det är gott. Men det är skittrist att det bara är jag här. En jättehotellfrulle är bara njutning om min kärlek är med. Då är det kul!

Anonym sa...

Herreguuuud, där vill jag också bo! Inte för att det är min grej att äta sötsaker på morgonen, men när det gäller crème brulée, som är något av det bästa jag vet, då skulle jag nog kunna offra mig... :)

Förstår det där med kärleken. En sån där frukost blir ju flera tusen gånger mysigare om man har någon att dela den med. Det är ju inte lika kul att utbrista "fy faaan vad asgott" helt ensam, än om man har någon mittemot sig som instämmer.

Anonym sa...

Inte alls konstigt med hotellvanor - jag jobbar ocksa som konsult, mest i Östeuropa, och har förvånansvärt snabbt skapat mig rutiner.... Som skidsockarna tex. Hemma värmer alltid min man mina fötter, men när man är ute och reser far man hantera sina iskalla fötter själv. Alltså sover jag alltid med skidsockar när jag är iväg. Också ett tecken på att man inte är hemma..
Hm, jag tror jag måste byta region att jobba i - moldaviska hotell har minsann aldrig en pannkaksman...