LAST EXIT IN SWEDEN

Ledarskapskonsult och småbarnspappa. Bor vid sista avfarten innan man lämnar Sverige för Europa. Arbetar överallt i världen och längtar hem till kärleken, lillkillen och lilltjejen. Bloggar 60% på svenska, and 40% in English.

01 oktober 2006

få nobben av städerskan

Igår kom en städerska förbi vid 19-blecket och frågade om jag ville få nobben.

Skitartigt.

Samma sak hände nyss (jag är ju i rummet och låter grupperna jobba själva).

Pling-plong... dörrklockan ringer.
Jag öppnar.

Utanför står en tjej med jordens bredaste smajl och bugar.

- Goodeveningsir. Wouldyouliketurndownservice?

Ännu en gång tänker jag kort tanken om jag skall svara:

- No thank you. I do not wish to be turned down. I have been rejected enough times in my life.

Sen inser jag att min märkliga humor säkert skulle flugit långt över eller under henne, eftersom jag igår försökte växla artiga ord (alltid bra att ha hotellpersonalen på sin sida) och insåg att hon inte talar språket (engelska).

Turndown service är när de går in och tar bort överkastet, viker ner täcket och lägger en liten blomma på huvudkudden så den skall lukta gott när man går och lägger sig (fullständigt missriktad vänlighet mot oss pollenallergiker).

I Tanzania har de motsvarande rutin, men då handlar det om att ta bort överkastet, vika ner myggnätet så det täcker sängen som ett paraply, och smälla av insektsmedel som dödar allt inom en tremilaradie (det är säkert supersnälla bekämpningsmedel som är helt lagliga i Sverige, men ALLT dör).

Strax efter städerskan kommer en ung kille och frågar, precis som igår:

- Goodeveningsir. Wouldyoulikefreshtowels?

Även där nöjer jag mig med ett artigt tack, och ironiserar inte på något sätt om att jag i morse fick två stora badlakan, två handdukar, två ansiktshanddukar, en golvhandduk till badrummet samt två nya morgonrockar... och att jag tyvärr inte hunnit skita ner alla dessa såpass att jag behöver fresh towels för att kunna rengöra mig även på kvällen.

Ibland gör jag bäst i att knipa käft.

1 kommentar:

Lina sa...

jag jobbar extra på grand hotel vid sidan om mina studier. där har vi också turn-down service. lite väl trist förmån tycker jag.