LAST EXIT IN SWEDEN

Ledarskapskonsult och småbarnspappa. Bor vid sista avfarten innan man lämnar Sverige för Europa. Arbetar överallt i världen och längtar hem till kärleken, lillkillen och lilltjejen. Bloggar 60% på svenska, and 40% in English.

04 december 2006

sjövädersrapporten på CD

Är det någon som vet om man kan köpa sjövädersrapporten som sänds i radions P1? Jag skulle vilja ha den på CD, eller i iTunes.

Seriously - det är en rofylld och ofattbart sömnframkallande grej för mig. Jag vet inte om mina föräldrar råkade ha den i bakgrunden när jag var liten och somnade, men nu räcker det att jag hör hallåan säga "Och nu är det dags för Sjövädersrapporten..." och när den samplade gong-gongen klämtar känner jag att det klipper i ögonen.

Även om jag skulle vara rastlös och uppstirrad (tänk kursgård) är jag övertygad om att jag skulle vara helt utslagen innan den monotona mansrösten förklarar vindstyrkan i första väderstrecket vid södra kvarken.

Ni som seglar - säger ni sån't? "Vi tänkte segla vid norra kvarken i helgen, det skall tydligen blåsa kuling till styv kuling där framåt eftermiddagen".

Jag har själv aldrig använt ordet kvarken, annat än i sammanhang där jag hånar Sjövädersrapporten på P1.

Var ligger egentligen kvarken, och varför hittade de ingen bättre användning för ett så coolt ord?

2 kommentarer:

Konsultpappan (K-dude) sa...

TACK!!!!

För att citera Ari i Entourage: Let's hug it out, bitch.

Anonym sa...

Kvarken är tydligen en del av finska skärgår'n...
http://en.wikipedia.org/wiki/Kvarken
:)
För mig doftar sjövädersrapporten sommar. Jag har aldrig seglat eller på annat sätt hyst nå't intresse för att rekreationsmässigt färdas på vattenytor, men ingen sommar utan sjövädersrapporten!

Grattis till boken f'resten, hoppas kärleken tycker lika mycket om den som du gör!