LAST EXIT IN SWEDEN

Ledarskapskonsult och småbarnspappa. Bor vid sista avfarten innan man lämnar Sverige för Europa. Arbetar överallt i världen och längtar hem till kärleken, lillkillen och lilltjejen. Bloggar 60% på svenska, and 40% in English.

17 december 2006

Simkungen i Tanzania

Läste om nationella simmästerskapen i morgontidningen här i Dar es Salaam.
Motsvarigheten till att ta SM-guld måste vara att ta TM-guld. Väl?

Hursomhelst.

En av mina yngre bröder är simmare. Han är fortfarande mycket snabb - även om han inte äter och andas och lever bara för simning - och hans USM och JSM-medaljer hänger i klasar i föräldrahemmet. Han tog inte med sig sina medaljer och plaketter när han flyttade hemifrån. En gång vägde jag medaljerna, typ 12 kilo. Orkade inte väga alla pokaler och skit, för det var för mycket meck med det.

Hursomhelst. Min lillebror är snabb som fan i en bassäng. Men att komma efter Frölander i SM ger ingen cred i Sverige. Jag har försökt få honom att emigrera till Andorra, för att då säkra en plats i deras OS-lag i simning.

Nu har jag en ny kampanj. Brorsan skall flytta till Dar es Salaam.

Följande mailkonversation hade jag med honom idag:

JAG:
Nyligen rapporterat från mästerskapen:
50 fritt - för att ta guld hade du tvingats besegra Ally Juma från
Tanzanianska flottan. Han klockade in på 40 blankt. Tvåan Dennis
Sizya kom in på 41 blankt.
Eller kanske är du mer sugen på ett Tanzanianskt SM-guld på 100 m
fritt? Då hade du fått kämpa ner Fumu Kombo från zanzibarpoliskårens
simlag - han satte handen i kaklet efter 1 min och 18 sek.
Vad har du för pers på motsvarande distanser?


HAN:
he he :D
beror på om det var 50-meterbassäng eller 25.
men ca 24 sek på 50 meter fritt och 53 på 100 fritt :)

JAG:
50-metersbassäng.
Du skulle kunna simma hem guldet med 16 sekunders marginal, hoppa upp ur bassängen och heja på silvermedaljören hans sista 10 metrarna av hans lopp....
Sen hade du nog varit trygg i en plats i OS-laget tills du är 40 bast. ;)

HAN:
Fixar du medborgarskapet?

Jag hade antagligen kunnat fixa rätt bra referenser av rätt höga politikertjommar här i Tanzania. Men innan jag exporterar lillbrorsan vill jag bolla tanken med föräldrarna. Det känns som om jag borde cleara vissa idéer med dem.

Just nu är jag rätt nöjd med att ha samtliga tre yngre bröder i Skåne. Kanske inte skall rubba balansen.

Inga kommentarer: