LAST EXIT IN SWEDEN

Ledarskapskonsult och småbarnspappa. Bor vid sista avfarten innan man lämnar Sverige för Europa. Arbetar överallt i världen och längtar hem till kärleken, lillkillen och lilltjejen. Bloggar 60% på svenska, and 40% in English.

08 december 2006

knip för helvete käft så jag kan få sova!

Klockan var fem i halv sex i morse. Jag ville bara sitta och dåsa i taxin mellan Malmö och Sturup, kanske rentav somna fem minuter.

Taxichauffören var av den hårda skolan, en sådan som inte ser att man ler artigt och vid varje halvsekunds paus lutar huvudet åt sidan, sluter ögonen och låtsas sova med halvöppen mun.

Han såg inte heller hur jag klöste i luften med min högra hand varje gång han missade alla mina signaler och påbörjade ett nytt samtalsämne som om vi redan var mitt i en diskussion. Han pratade högt, antagligen för att hålla sig vaken.

- Neeeej, jag ser nämligen på denna din enda väskan att du skall Stockholm. Alltid män i kostym, bara en väska. Stockholm?
Ville svara: Knip käft för helvete så jag kan få sova.
Svarade: Mmm...

*lutar huvudet bakåt, sluter ögonen, fem sekunder går, jag tror jag är safe*

- Neeeeej, alltså - jag hade en passagerare två veckor sedan. Flickor, med tre stora tomma resväskor. De hade jättestora väskor som de hade helt tomma. Vet du varför? Va? Vet du varför?
Ville svara: Om jag klöser loss ditt struphuvud, hinner du berätta det spännande svaret innan du blöder ut?
Svarade: Mmm.. nej.

Sen kom en lång utläggning om hur jeans kostar femti spänn i Turkiet och hur alla borde åka dit med tomma väskor och tjäna skitmycket pengar. Det tog kanske fem minuter.

Därefter följde monologerna:

- Neeeej, förstår du. Jag hörde på femnyheterna att någon vill ändra namn på Sturups flygplats. Vet du varför?

- Neeej, förstår du. Många tror jag är från lkjsldkjflksjdfstan, men det är jag inte. Vet du varifrån jag kommer? Vet du? Kan du gissa varifrån jag kommer?

Jag har vid ett par tillfällen sagt - så artigt det bara går - att jag ber tusen gånger om ursäkt om jag är oartig, men jag är småbarnsförälder med en lång arbetsdag i Stockholm framför mig, och att jag verkligen behöver försöka vila i taxin och sedan på planet.

Men det spelar ingen roll hur snällt man än säger det, för det har hittills slutat med att jag fraktas i 150 km/h på beckmörka skogsvägar till Sturup av en pissförolämpad taxichaffis utan riktigt genuina körkunskaper.

Sen kallas jag för snobb om jag istället för 339:- vill betala 449:- för att åka med det dyra taxibolaget vars förare vet att affärsresenärer inte har längtat elva veckor inför den spännande taxiresan till Sturup som markerar början på en utlandssemester.

Vi vill bara knipa käft och dåsa i baksätet.

Åtminstone halv sex på morgonen.

Inga kommentarer: