LAST EXIT IN SWEDEN

Ledarskapskonsult och småbarnspappa. Bor vid sista avfarten innan man lämnar Sverige för Europa. Arbetar överallt i världen och längtar hem till kärleken, lillkillen och lilltjejen. Bloggar 60% på svenska, and 40% in English.

09 november 2006

inblick i mitt jobb

Det lär väl inte ha undgått någon att jag ofta coachar chefer i mitt arbete.

Nu tänker jag bjuda på en liten godbit. En avgörande faktor i många samtal.

Chefer talar ofta om problematiken att balansera familjen och jobbet. De slits i bitar mellan detta, och de fokuserar otrolig energi på att försöka hinna med båda.

De blir ofta irriterade när jag försöker lansera tanken att det egentligen är TRE cirklar som måste balanseras. Arbete, Familj, Egentid.

Frustrationen handlar ofta om en snabb insikt i stil med "ja ja ja - jag VET att jag inte har tid till mig själv, men jag hinner ju för fasen inte med både arbete och familj, så något måste jag ju prioritera ner."

Min utmaning är ofta att få cirklarna i balans. Nästan alltid är det egentiden som skjuts undan.

And for the punchline: ...och oftast är det den försummade egentiden som gör att det är så infernaliskt svårt att balansera och uppfylla cirklarna Arbete och Familj.

Kom bara att tänka på detta nu.
Vet inte varför.

Det är ok att inte hålla med.

Jag kan alltid radera kommentarerna, så det ser ut som om jag har rätt. ;)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det väl så! Om jag inte mår bra med mig själv fungerar jag sällan i familje- eller arbetssammanhang. Därmed inte sagt att jag alltid sätter mig själv & mina behov först, men ibland kan en hel kväll komma i obalans av en så enkel grej som att maken kommer förbi & hämtar mig på jobbet så jag inte får min halvtimme för mig själv på bussen...

Anonym sa...

jag är på kdudes linje! där för ska jag nu träna ett efterlängtat danspass på en (hör och häpna) lördag när jag egentligen är "ledig". Bara för att få vara jag en stund. Heja K säger jag!

Konsultpappan (K-dude) sa...

;-)