LAST EXIT IN SWEDEN

Ledarskapskonsult och småbarnspappa. Bor vid sista avfarten innan man lämnar Sverige för Europa. Arbetar överallt i världen och längtar hem till kärleken, lillkillen och lilltjejen. Bloggar 60% på svenska, and 40% in English.

10 november 2006

hårresande

Jag hade maskintrimmat, kort hår i tio år. Det gjorde att jag vande mig vid att aldrig ha frisyr, att aldrig behöva tänka på huruvida schampot var bra för kluvna toppar osv.

Snaggat innebär att aldrig behöva tänka "vilka hårprodukter behöver jag?".

Nu när jag är kortklippt men ändå med en tydlig frisyr, har jag inte riktigt vant mig vid att vårda mitt hår. Jag har alltid tagit de produkter min kärlek kasserat (hon har långa korkskruvslockar och är blond, mitt hår är kort och råttfärgat).

Hon köper ofta specialschampon som skall lyfta eller vårda ditten eller datten. Ofta betyder detta att ett schampo testas och förkastas.

När mitt förra schampo (Sunsilk Waves & Curls) tog slut fick jag genast ett nytt av henne (schwarzkopf shining blonde).

Sen körde jag slut på det också, men eftersom min kärlek var borta den gången så tog jag bara ett som såg coolt ut, och har nu använt det i tre-fyra veckor.

I morse kollade jag lite mer på schampot, och såg att det heter "Sunsilk DuoKeratines - reparerande balsamkur för torrt och slitet hår".

Det har jag alltså använt som schampo i snart en månad.

Jag skrattade länge åt min egen dumhet, tvättade håret med en annan produkt och var jättenöjd med hur håret kändes riktigt strävt och genomtvättat för första gången på länge.

Strax innan jag skulle gå hemifrån kollade jag lite extra på förpackningen för att kanske gå inom en affär och köpa ett matchande balsam för att överraska min kärlek.

Produkten hette: "Nivea Rice & Lotus - care shower cream", tydligen en alldeles makalöst bra tvål för kroppen. Tro fan att håret kändes strävt och genomtvättat...

Jag måste ha något slags blind fläck när jag läser schampoförpackningar. Mitt hår måste hata mig har nog hemliga fackföreningsmöten för att kunna avsätta mig som bärare.

1 kommentar:

Anonym sa...

thats two of us dude;-)