LAST EXIT IN SWEDEN

Ledarskapskonsult och småbarnspappa. Bor vid sista avfarten innan man lämnar Sverige för Europa. Arbetar överallt i världen och längtar hem till kärleken, lillkillen och lilltjejen. Bloggar 60% på svenska, and 40% in English.

09 november 2006

hotelldröm

Jag har en märklig, återkommande dröm.
Ibland drömmer jag den inte på ett halvår, sen dyker den upp igen.

Nu har jag drömt den två nätter i rad.

Det är ett ställe. Jag vet inte var det ligger, men ibland "vet" jag det i drömmen och ser det på skyltar.

Det är en stad, vid kusten, någonstans där det antingen är varmt och skönt alltid, eller kanske bara när jag är där. Inte kvalmigt, fuktigt varmt utan en mild värme. Som i Barcelona eller Malaga i november. Jeans och t-shirt.

Jag vet exakt hur kustlinjen ser ut vid staden, vet hur vissa gränder ser ut, vet hur det ser ut vid flygplatsen som ligger vid staden.

Oftast anländer jag med flyg, men ibland börjar drömmen när jag är i någon av de gränder jag känner igen. Ibland börjar den när jag sitter på ett enkelt café vid vattenbrynet, inte där stranden är, utan på en klippa som vätter ner mot stranden. Jag brukar alltid dricka en cortado där, ibland med en pastis vid sidan om.

Igår natt började den när jag gick in på det hotell jag alltid bor på i drömmen. Det är inte alls ett jobbhotell, inte alls ett konferensställe. Snarare något jag skulle placera på en backpackertur för många år sedan.

De känner igen mig, och jag får nyckeln till mitt rum. Här är något märkligt. Jag VET att mitt rum ligger en trappa ner, mao i källaren. Men jag har aldrig varit på rummet. Istället sätter jag mig alltid i den stora lobbyn/entrén/gemensamhetsrummet. Där finns massor av slitna skinnstolar och skinnsoffor i någon grön färg, och hela hotellet är charmigt men har sett sina bästa dagar.

Jag ser att folk sitter i grupper och snackar, någon försker få igång en storbilds-TV.

Jag frågar tjejen i receptionen om de visar matchen ikväll. Hon svarar ja. Här är också något märkligt. Jag VET i drömmen att jag inte bryr mig om någon sport, men att jag hoppas att massa gäster/resenärer som inte känner varandra skall samlas och se på matchen, och att jag då kommer att gilla att sitta i en av de gröna fåtöljerna med en immig ölflaska och en bok att läsa.

Sen vaknar jag. Alltid i det läget.

Jag älskar stället, men det påminner inte om något ställe jag varit på. Alltid när jag skall göra ett uppdrag på en ny plats hoppas jag att jag skall känna igen mig.
Drömtydning, någon?

1 kommentar:

padam padam sa...

Hejhej! Jag snubblade in på din blogg nyss, vet inte riktigt hur, följde en länk som ledde till nästa så där som man gör. Det här var ett intressant inlägg, drömmar fascinerar mig. Enligt viss drömtydning så symboliserar källaren i hus det undermedvetna, så det är ju rätt spännande att ditt rum ligger där. Nästa gång du drömmer den där drömmen kan du försöka bli medveten om att du drömmer, och då gå ner i ditt rum. Skulle ju kunna vara spännande att se vad som finns där...

/jess