LAST EXIT IN SWEDEN

Ledarskapskonsult och småbarnspappa. Bor vid sista avfarten innan man lämnar Sverige för Europa. Arbetar överallt i världen och längtar hem till kärleken, lillkillen och lilltjejen. Bloggar 60% på svenska, and 40% in English.

29 januari 2007

dagbok och mönster

Jag har skrivit dagbok sedan jag var en tvärhand hög.

Som vuxen blev det svårare och svårare att skriva en sida eller två varje dag, så plötsligt fanns det luckor på några år här och några år där.

Det gick emot en grundläggande princip för mig - om ett liv är värt att leva är det värt att dokumentera. Om du under några år varje dag skriver "Inget att notera idag" i din dagbok kanske det är läge att förändra saker och skaka om i kakburken. Eller hur? ;-)

Sen upptäckte jag den perfekta lösningen för dagböcker i vuxen ålder: Femårsagendan.

Det är en dagbok över fem år, där varje datum har sin sida. Fem år av den 29:e januari finns på en sida. Jag är mitt i en sådan nu, så på sidan står den 29:e januari 2005, 2006 och 2007. Om ett par år fyller jag i - på samma sida - vad jag gör den dagen.

Det är lite magiskt att kunna skriva två-tre rader (mer får inte plats) om vad man gjort under dagen... och sen höja blicken och se på samma sida vad jag gjorde eller kände exakt samma dag förra året, och året dessförinnan.

Jag har börjat se mönster i mina år.
Den här tiden på året är jag exempelvis ganska stressad, och gnällig. Det kombinerar en högsäsong på jobbet med en mörk vinter, och julsemestrar som är fina men inte direkt avkopplande.

Jag ser också att de saker jag ibland oroar mig för har en tendens att lösa sig.

Det är bra att se mönster. Man blir medveten om sina filter och vanemönster på ett spännande sätt.

1 kommentar:

Anonym sa...

"väl rutet farbror joakim"

tack för inspirationen.