LAST EXIT IN SWEDEN

Ledarskapskonsult och småbarnspappa. Bor vid sista avfarten innan man lämnar Sverige för Europa. Arbetar överallt i världen och längtar hem till kärleken, lillkillen och lilltjejen. Bloggar 60% på svenska, and 40% in English.

17 januari 2007

byråkrati

Mia från Miasworld kommenterade till förrförra inlägget: "Om man ska omvandla min fina universitetstitel till något enklare så är jag utbildad byråkrat. Trimmad för den statliga förvaltningen."

Det tycker jag är coolt, och jag håller med henne om att till och med jobbannonser för Försäkringskassan känns gråa.

Själv gillar jag statlig förvaltning. Jag har bara ofta andra sätt att vilja organisera den än vad som är brukligt.

Jag blir lite ledsen när nerdragningar görs i de avdelningar där folk verkar må bra, eftersom det "nog är ett tecken på att det går att skära bort lite personal".

Det är faktiskt så att jag gillar om Försäkringskassan inte kan undvara en enda person till, och att alla går på knäna, och att alla är nära sammanbrott, och att det kommer ett statligt dekret att skära bort ytterliggare 1400 personer.

Då kanske man tvingas tänka på nya arbetssätt, snarare än vem som kan ta över de friställdas uppgifter.

Ni vet den där gamla: "Låna tio tusen och det är ditt problem. Låna tio miljoner och det är bankens problem"?

Det är faktiskt på samma sätt med nedskärningar - rent organisatoriskt. Skär ner personalstyrkan med fem procent och det är medarbetarnas problem. Skär ner personalstyrkan med femtio procent och det är chefernas problem.

Hoppas ni antecknar.

2 kommentarer:

Miasworld sa...

K-Dude, kanske ska vi starta ett företag som omstrukturerar statliga organisationer? :)

Jag gillar egentligen också statlig förvaltning och var verkligen helt inne på att jobba där. Främst för att jag ville jobba med något där det inte bara handlade om att sälja så mycket som möjligt, utan om att göra något för människor (oj, oj, jag var ung och naiv...). Redan första terminen lärde vi oss vikten av långsamhet i byråkratin, i slutändan ett sätt att skydda demokratin och allas rätt att göra sin röst hörd. Men det betyder ju inte att institutionerna inte kan vara dynamiska eller för den del nytänkande. Någonstans på vägen blev den inbyggda långsamheten synonymt med stelhet...

Om Försäkringskassan utlyser en tjänst som går ut på utvärdera deras arbetssätt och hitta nya arbetsstrukturer - då ska jag ta mig en funderare på att skicka in min CV....

Vi på Kantarellen sa...

Ojoj.... och jag som nyligen har blivit stamhund hos dem.

Måste se till att bli frisk fort som fanken.