LAST EXIT IN SWEDEN

Ledarskapskonsult och småbarnspappa. Bor vid sista avfarten innan man lämnar Sverige för Europa. Arbetar överallt i världen och längtar hem till kärleken, lillkillen och lilltjejen. Bloggar 60% på svenska, and 40% in English.

22 maj 2009

Kära Eniro

Jag tackar för att ni nu skickat mig en tung och redan inaktuell pappersversion av det som redan fungerar så ypperligt på Internet.

Givetvis finns det bara fördelar med Internetversionen. Snabbare uppdatering och lättare sökning är bara två saker. Men jag tycker det är ett intressant initiativ av er att ändå envisas med att skicka ett kilo pappersmassa med tillhörande trycksvärta till mig och massor av andra nu i dagarna. Det känns riktigt riktigt Corporate Social Responsibility av er.

Jag skulle gärna vilja att ni nu skickar över den som är ansvarig för att skicka ut alla överflödiga kataloger till oss konsumenter. Denna representant kommer att få mitt exemplar av er katalog - grovt ihoprullad - uppkörd i ändalykten.

Syftet med detta är att på ett metaforiskt plan likställa er representant med moder natur. Det ni gör mot vår miljö vill jag göra mot er representant - med samma tillhygge.

Givetvis kommer er representant att bli arg, chockad och hysa ett djupt förakt mot mig. Även det är en passande liknelse för mina känslor gentemot Eniro nu.

Jag är ledsen om detta känns jobbigt för er, men det ÄR faktiskt ett nytt årtusende och det ÄR dags för företag att ta ansvar för sin verksamhet.

Vänligen,
/Konsultpappan

9 kommentarer:

Linda Unnhem sa...

Till nästa år:

http://www.enirosverige.se/se/Sverige/Kontakt/Avbestallning-av-telefonkatalogen-Gula-Sidorna/

Konsultpappan sa...

Tack. Men jag letade fram sidan. Och det var det som gjorde mig sur.

Jag fick leta efter en sida för att i framtiden slippa få det jag aldrig bett om.

Nix. Det duger inte.

Om jag skickade en faktura med innehållet "Skapat lärande: 250:-" till dig idag skulle du nog ringa och säga: "Öh... jag har inte beställt något av dig. Wazzup med din faktura?!"

Då skulle du nog inte nöja dig med en länk till min hemsida där du har möjlighet att i framtiden slippa få fakturor när jag själv bedömer att jag gjort något du har nytta av.

Rent krasst är det negativ accept, så länge de inte visar var jag skrivit under eller kryssat för att jag vill ha deras fullständigt redundanta toalettpappersmaterial.

Ungefär så.

Det var därför jag skickade mailet till deras kundtjänst. För att markera att de är fast i fel århundrade.

Jag har aldrig bett om en katalog som förstör miljön.
De skickade en katalog till mig för att förstöra miljön.

Game on.

PS - hur går skrivandet??? Jag är jättenyfiken!!! Var det inte kusligt att vara i en stuga när det åskade igår?

Linda Unnhem sa...

Jag håller med dig. Absolut. Det är en konstig "service" - men samtidigt förmodligen fortfarande en stor inkomstkälla för Eniro. Men den typen av företag som värdesätter att synas "på papper" blir väl färre och färre med tiden.

Men - hade min mormor och morfar fått ett brev där det stod "betala 100 kronor för att få vara med i telefonkatalogen" hade de garanterat gjort det. I deras värld använder man fortfarande lokaldelen - och tror att alla andra också gör det.

Och glöm aldrig - folk är betydligt enklare (och mer korkade) än man tror.

Skrivandet går sakta men säkert framåt. Det är lyx att ha så mycket tid.
Ingen åska här än så länge. Bara regn igårkväll. Och blåst idag.
Ha det så fint med barnen. Vi ses!

Mats Edestam sa...

1 mejl genererar ca 2g koldioxid, 1h online genererar ca 4g CO2, din flygning till ex Schipol innebär förmodligen att du har använt upp den kvot CO2 som du har rätt till att använda under hela din livstid.

Jag säger inte att Eniro bör fortsätta skicka ut tel kataloger och jag säger inte heller att du ska ändra ditt beteende. Min poäng är helt enkelt att upplysa om att det finns värre saker än att trycka ut och distributera telefonkataloger.

Bästa hälsningar,

Mats

Konsultpappan sa...

Coolt. Nu tror jag i och för sig att det inte handlar om en viss mängd CO2 man har rätt att använda under sin livstid. Jag anser att man får använda hur mycket man vill, bara man ser till att kompensera vår vackra planet så balansen återställs.

Mitt företag klimatkompenserar dubbelt upp för varje kilo CO2 jag genererar i mitt yrkesutövande. Inte genom utsläppsrätter, eftersom det finns rätt delade åsikter om huruvida de ger önskad effekt, utan genom nyplantering och/eller CO2-neutraliserande teknik.

Jag säger inte att du heller skall ändra ditt beteende, däremot säger jag att Eniro borde ändra sitt. Det handlar inte om huruvida de klimatneutraliserar eller inte. Men det faktum att de skickar en stor fet katalog till mig utan att ha frågat om jag vill ha den - och tror att det rättfärdigas genom att jag kan gå in på deras hemsida och i efterhand säga att jag framöver inte vill ha den. DET är fel.

Och det var bara det jag tyckte och tänkte.

Anonym sa...

Hej,

Imponerande,

Låt oss säga att du har 100 resdagar om året, med genomsnitts avstånd per resa 1150km (sthlm-amsterdam). Detta innebär nästan fem varv (236'km) runt jorden och 393 ton CO2.

Du dubbelkompenserar, alltså för 786 ton CO2, vilket enligt en modell ska innebära att ditt företag måste plantera nästan 20000 träd.

Jag håller annars helt och hållet med dig gällande dina funderingar kring Eniro. Hade jag haft en SCUD missil hade jag adresserat den dit alla dar i veckan.

Keep up med bloggen, du gör ett bra jobb!

/Mats Edestam

Konsultpappan sa...

Tack!

Uträkningen är nog lite lurig att få rätt. Jag är borta 100 dagar om året, men längden på resan och antalet dagar som jag är borta per gång varierar stort, så något medeltal eller genomsnitt är nog stört omöjligt att höfta fram.

Men det blir en hel del träd, och det kostar mitt företag en hel del sköna vinstpengar (eftersom jag inte lägger vidare kostnaden på kunden).

Men framför allt försöker jag styra om så det inte bara handlar om att plantera träd. Det är en långsiktig lösning, och jag försöker klimatkompensera både på lång och kort sikt.

Climatecare.org är en av flera organisationer jag använder mig av. Där skriver jag enkelt in flygsträckan, dubblar, och väljer någon insats som är passande. Då handlar det sällan om träd - och ibland försöker jag till och med vara så fiffig att om jag jobbat en vecka i Afrika så klimatkompenserar jag med aktiviteter i Afrika (jag vet att det inte finns ett lokalt geografiskt CO2-samband, men det finns en vacker tanke och symmetri i det).

Men Climatecare.org är bara en av flera aktörer, och på senare år har de fått viss kritik, så mitt företag använder 3-4 olika organisationer för att klimatkompensera.

Så mina klimattumregler är:
Klimatkompensera dubbelt upp det som används.
Använd 3-4 olika sätt att klimatkompensera, så effekten är både kort- och långsiktig.
Ha alltid 3-4 olika organisationer att utföra klimatkompensationer.

Detta är en policy jag införde i företaget för sju år sedan. Den är viktig och jag reflekterar över den och uppdaterar den (organisationer och metoder) i stort sett varje halvår.

Anonym sa...

Hej,
Jag sitter och söker texter om eniro emfas ("din del" för företag) och hittade hit.

Jag kunde inte låta bli att tillägga att eniro använder samma resonemang även när det gäller försäljning, detta angående plats i "din del".
Mitt företag i konsultbranschen ska enligt eniro emfas fått en bekräftelse via post som vi var tvungna att bestrida inom 10 dagar. Eftersom vi ej bestridit hade vi per automatik ingått ett avtal...till saken hör att bekräftelsen har vi aldrig sett röken av så den bestreds inte av förklarliga skäl.
Nu hotar inkasso för något vi aldrig köpt/beställt men enligt eniro emfas borde sagt upp trots att vi aldrig beställt, man baxnar ju. Jag har idag anmält de till svensk handel och polis för bluffakturor.

Eniro håller på att svärta ner sitt varumärke så till den milda grad. På nätet har jag hittat många med samma erfarenhet och eniro emfas verkar satt i system att lura företagare på detta sätt. Det är minst sagt förvånande att ett stort och välkänt företag som Eniro agerar som gangsters för att sälja. Ter sig aningens desperat?

Jag har aldrig läst denna blogg förr och kanske är det miljöspåret som gäller, ville dock förmedla en varning till en konsultkollega samt.

Anonym sa...

Eniro, en sorglig historia:

http://www.cint.se/debatt/ShowPostFlat.aspx?PostID=94381