LAST EXIT IN SWEDEN

Ledarskapskonsult och småbarnspappa. Bor vid sista avfarten innan man lämnar Sverige för Europa. Arbetar överallt i världen och längtar hem till kärleken, lillkillen och lilltjejen. Bloggar 60% på svenska, and 40% in English.

31 augusti 2006

Kenya Airways suger hästballe

Personalen på Kenya Airways i Dar es Salaam förklarade att det inte var några problem att ta med en flaska whiskey på trippen hem. Kenya Airways personal i säkerhetskontrollen på Dar es Salaams flygplats höll med. Kenya Airways personal i säkerhetskontrollen på Nairobis flygplats förklarade att det var företagets policy nu att bla bla bla säkerhetsåtgärder bla bla terrorism bla bla... och konfiskerade min flaska single malt.

Jag förstår att folks paranoia leder till tuffare åtgärder. Men hur kan min flaska single malt vara fullständigt ofarlig i ett plan och ett mordvapen i ett annat - särskilt när det är två plan i samma företag?! Det är förvirrande nog att vissa flygbolag ser flaskor som hot och andra inte. Men inom samma bolag?!

Så nu sitter jag här på planet mellan Nairobi och Amsterdam, utan min fina flaska whisky. Och känner mig lite förvirrad.

På vägen hit, i KLM-planet, satt jag också och kände mig lite förvirrad. De tre säkerhetskontrollerna på flygplatsen i Amsterdam (dit jag anlänt efter tre säkerhetskontroller på Kastrup och sedan befunnit mig i en flygkabin utan kontakt med omvärlden) hade varit en pärs. De konfiskerade min nagelsax - en liten och trubbig rackare på kanske 6 centimeter i total längd. Om jag hade pillat isär den hade jag kunnat resa mig upp i min mörkgråa kostym i flygplanskabinen och ropa "NOBODY FUCKIN' MOVE - I GOT TWO VERY TINY, DULL PARTS OF A TOENAIL CLIPPER AND I AM NOT AFRAID OF USING THEM".

Anledningen till att jag satt och kände mig förvirrad på KLM-planet var inte att min lilla trubbiga nagelsax var helt ok i de tre säkerhetskontrollerna på Kastrup, men ofattbart hotfull på Schiphol.

Det som gjorde mig förvirrad var att jag sedan fick äta min mat med en metallkniv och en metallgaffel, runt 15 cm långa. Jag frågade flygvärdinnan lite diskret varför man inte får ta med sig sin lilla trubbiga nagelsax av säkerhetsskäl, men sedan får en avsevärt större och vassare köttkniv utan omsvep. Hon skakade på huvudet och sa att det var "part of the security policy", och att "the knife and fork are only for eating". Hon sa det sista med samma tveksamma övertygelse som en bilförsäljare som just försökt lyfta fram bränsleekonomi som etts säljargument för en Humvee militärjeep. Jag kände att det inte var lönt lyfta upp tanken att min nagelsax nog bara var för naglar (faktum är att jag aldrig hittat saxar som är menade för "naglar och global terrorism" i butikshyllor), så jag gick tillbaks till mitt säte.

Jag bryr mig inte om det införs stenhårda säkerhetsåtgärder. Men de måste vara konsekventa, för alla resenärer, för alla flygbolag, för alla länder. Och de måste fungera.

Rädsla gör människor ointelligenta. Paranoia gör folk till mentala fågelholkar.

Vad hade kabinpersonalen gjort om någon hade tagit två av dessa knivar och börjat hota folk? Hade de tittat lite leende på varandra, skrattat lite överseende och sagt "But sir - surely you must be joking... those are for EATING only."

Inga kommentarer: