LAST EXIT IN SWEDEN

Ledarskapskonsult och småbarnspappa. Bor vid sista avfarten innan man lämnar Sverige för Europa. Arbetar överallt i världen och längtar hem till kärleken, lillkillen och lilltjejen. Bloggar 60% på svenska, and 40% in English.

28 augusti 2006

Africa wins!

Det finns ett talessätt bland utländska konsulter som jobbar här:
"Africa wins"

När du slitit med ditt lokala SIM-kort för att få det att funka att ringa billigare inom landet, och sedan köper ett påfyllnadskort för att få mer pengar att ringa för, och upptäcker att enda sättet att fylla på det är genom att ringa en operatör som bara talar Kiswahili och få henne att lägga till den nya ringkrediten.... då är det bara att sucka, skaka på huvudet och säga "Africa wins".

Eller som när du är på väg i panik till flygplatsen och fastnar i en plötslig trafikstockning som beror på att presidentens brorson är på väg till Kenya och därför låtit sina säkerhetsvakter spärra av motorvägen till flygplatsen under den timme han tar sig dit.

Africa wins.

Idag är det varmt, och luftkonditioneringen i konferensrummet harklade sig på morgonen, fnös vid 9-snåret, och dog vid 10-blecket. Tur det bara är 32 grader idag. Tur jag valde den mörkgråmurriga kostymen som inte visar exakt hur kopiöst mycket jag svettas. Det var värre för något år sedan, i Bagamoyo. DÅ var det varmt, DÅ slutade luftkonditioneringen att fungera under HELA veckan. DÅ hade jag bara min ljusgråa kostym med mig. Jag vadade i min svett, sen torkade den in över natten, sen vadade jag i ny och gammal svett nästa dag. På eftermiddagen den sista dagen kom hotellvärden springande med ett stort leende. "Mistah! The aircondition is working again!!!"

Africa wins.

Inga kommentarer: