LAST EXIT IN SWEDEN

Ledarskapskonsult och småbarnspappa. Bor vid sista avfarten innan man lämnar Sverige för Europa. Arbetar överallt i världen och längtar hem till kärleken, lillkillen och lilltjejen. Bloggar 60% på svenska, and 40% in English.

30 mars 2009

Vilka serier följer du?

Jag följer de här serierna när jag inte kan somna på kursgårdar eller hotell runtom i världen. Talet efter anger vilken säsong och vilket avsnitt jag är på (så jag inte tappar bort mig). Om det ex. står 511 så innebär det att det senaste avsnittet jag såg var avsnitt 11 i femte säsongen. Om det står 600 så innebär det att jag sett färdigt säsong fem och inte börjat se säsong sex. Ibland läggs ju serier ner, och det gillar vi ju inte. ;-)

Men jag är alltid på jakt efter nya serier att följa. Min gode vän Niklas brukar exempelvis alltid leda mig till bra serier att följa. Senast tipsade han om Big Bang theory, men han ledde mig även till serien 24 (tillsammans med min kollega Maria).

Har du något tips till mig?

FÖLJER:
2,5 men 600
burn notice 300
Lipstick Jungle 200
starter wife 200
The middle man 100
Big Bang theory 100
Boston Legal 511
Lost 500
How I met your mom 413
Sky High 100
Fringe 110
Absolute Power 200
Eli Stone 209
Thirtysomething 100
Brothers & Sisters 312
Dirty Sexy Money 209
Life 206
The Unit 413
Californication 211
Dexter 300
Damages 200
Weeds 413
Heroes 300
Entourage 512
Shark 300
Eureka 308
My Name is Earl 405
House 511
The Office 511
Stargate atlantis 511
Battlestar Galactica 500
24 700
30 Rock 300
Terminator TSCC 212

HAR TRÖTTNAT:
Prison Break 300
Mad men 106
Painkiller Jane 107
True Blood 101

SLUTAT SÄNDAS:
The 4400 500
Tell me you love me 200
Swingtown 200
sleeper cell 300
Big Shots 200
Generation Kill 200
Thief 106
Commander in Chief 200
Threshold 200
Surface 200
Extras 300
Stargate SG1 1100
What about Brian 300
Studio 60 200
Blade 200
Jericho 300
Firefly 200

8 kommentarer:

Unknown sa...

aaah now were talking
ska hålla ett öga på denna listan, letar själv nya serier hela tiden
kan säga att Heores3:e säsongen är grym!
Leverage är riktigt bra
Lie to me gillar jag också
följer även nya Knight Rider, är ganska B men funkar att se då man inte behöver tänka!
Prison break hade en dålig S2 men däremot S3 var bra igen.
det var vad jag kan komma på just nu, vilka av de på din lista kan du verkligen rekomendera?

Konsultpappan sa...

Tack för tipsen! Jag skall kolla in både Leverage och Lie to me - och då får jag väl ge Prison Break en chans - jag tröttnade som fan under säsong 2....

Jag kan faktiskt rekommendera alla serierna. De jag inte gillade har jag inte med.

Det handlar bara om rätt serie för rätt tillfälle. Om jag ex. är i Tanzania en vecka så funkar en säsong 24 som sällskap, men om jag sitter och skriver rapporter så är mer lightunderhållning helt ok att ha som sällskap i hotellrummet.

Så det är väl mer av en kategoriindelning som skulle behövas. Kanske skall jag återuppliva min gamla ranking enligt saltgurkor (1-5, avser underhållningsvärdet) och cornichons (1-5, kvalitet).

I så fall får ex. Burn Notice fyra saltgurkor för första säsongen, men bara två cornichons.

24 får fyra saltgurkor och fyra cornichons generellt.

How I met your mom får fyra saltgurkor och tre cornichons.

2,5 men får fyra saltgurkor och två cornichons.

Prison Break säsong ett är en klar 5/4. Säsong två ner till 1/3.

Ni fattar ;-)

msn00b sa...

Du har i princip redan prickat in det mesta, men *trumvirvel* the IT crowd rekommenderas varmt :-)

msn00b sa...

OH! och Amsterdam

msn00b sa...

herregud i can't beleive i forgot - dr who!

Mats Edestam sa...

Hur hinner du egentligen titta på alla dessa serier när det verkar som om att jobbet, familjen och barnen tar upp all din tid?

Anonym sa...

Oss konsulter emellan, du verkar följa ca 40 olika serier, låt oss säga att du har sett 3 säsonger av varje serie i snitt.

vi pratar 120 säsonger. x 16 avsnitt = 1920 avsnitt x 24 min (eftersom jag förmodar att du laddar ner dessa eller köper boxar och inte ser reklamerna) = ca 800timmar. Eller 2,2 timmar per dag under ett år. (nu tror jag ju inte att du har avverkat alla dessa under ett år)

Jag upprepar föregående fråga.

/Mats

Konsultpappan sa...

Hej Mats!

Tre säsonger i genomsnitt, japp. Och ABSOLUT reklamfritt - annars hade jag blivit sinnessjuk...

Sen tror jag faktiskt att det är fler minuter per avsnitt. Det är antingen 24 min eller det dubbla per avsnitt. (Om det är fifty-fifty på sitcoms och längre serier så blir det ändå en hiskelig massa timmar.)

Men nu är det ju inte under ett år, utan snarare över 6-7 år. Och då är vi nere på ett par hundra timmar per år.

Och med 120-150 hotellnätter per år så är det inte så hiskeligt många timmar per hotellnatt.

Dessutom har jag lärt mig att jag kan pyssla med vissa sorters administration samtidigt som jag har ett avsnitt i bakgrunden, så det är ett sätt att göra ex. lönerutinerna lite skojigare. :-)