LAST EXIT IN SWEDEN

Ledarskapskonsult och småbarnspappa. Bor vid sista avfarten innan man lämnar Sverige för Europa. Arbetar överallt i världen och längtar hem till kärleken, lillkillen och lilltjejen. Bloggar 60% på svenska, and 40% in English.

17 mars 2009

små människor with tjänstemannamakt

"Could you please take off your shoes, sir"

Den här gången var jag nog lite för trött här på flygplatskontrollen i Amsterdam.

- Yes. Let me please take off my shoes, because my bloody hålfotsinlägg are a greater potential threat than the steel knifes they hand out freely to us in the executive lounge after I get through this hassle.

Jag insåg när jag sade det att det inte var rätt svar, och mycket riktigt behövde man tydligen titta noga noga noga i mitt handbagage.

Under tiden de gjorde det kommenterade jag artigt, eftersom jag var trött och irriterad och bara vill komma hem nu.

- Back home we call this tjänstemannamakt, sade jag leende.
- More precisely "små människor with tjänstemannamakt", tillade jag.
- Which actually is a compliment, because you have "en enorm kroppshydda", avslutade jag med.

Sen kände jag nöjd, att ha fått åtminstone för mig själv ha urladdat lite irritation över denna låtsassäkerhet som vi måste dansa och hoppa igenom varje gång.

Då upptäckte jag två saker:
1. Det var nog ett antal som talade svenska i kön bakom mig, för där stod ett par affärsmän som log lite för stort, och en kraftig kvinna som såg irriterad ut.
2. Min telefonkonferens var fortfarande på.

Snabb fundering, flashback till mig själv två minuter tidigare:
- Häng ni kvar i luren, jag skall bara gå igenom säkerhetskontrollen, så jag lägger inte på. Bli inte rädda när jag skickar er igenom röntgenmaskinen. Ha ha. Strax tillbaka.

Jag hade två hysteriskt skrattande klienter i mobiltelefonen när jag lyfte luren igen.

Bra start på dagen, kompis. Bra start.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du förgyllde iallafall dagen för några med din purkenhet! ;)

Påminner mig om strax efter elfte september då maken blev ombedd att tassa barfota medans jag med mina platåskor kunde traska igenom med potentiellt ett halvkilo sprängdeg under fossingarna...

Linda Unnhem sa...

Vad dryg du är när du jobbar! :-)