LAST EXIT IN SWEDEN

Ledarskapskonsult och småbarnspappa. Bor vid sista avfarten innan man lämnar Sverige för Europa. Arbetar överallt i världen och längtar hem till kärleken, lillkillen och lilltjejen. Bloggar 60% på svenska, and 40% in English.

17 februari 2009

Sex år idag

Min kärlek.

För exakt sex år sedan intervjuade du mig för killpanelen i tidningen Hennes.
Efter det började vi e-posta varandra. Ett mail om dagen.

Efter en och en halv månad och drygt åttio mail träffades vi äntligen igen, och blev tillsammans. På riktigt. Den fjärde april.

Kanske blinkade jag, sen hade jag bjudit dig till Dublin och berättat att jag älskar dig.

Jag tror jag nös, sen hade du flyttat in i min lägenhet.

Efter mindre än ett år åkte vi på skidresa och jag hade en provisorisk ring i skidjackan hela veckan. Jag letade efter rätt tillfälle att fria. Men med en drös kompisar i sällskapet blev vi aldrig ensamma, så vår förlovningsdag blev den fjärde i fjärde, på årsdagen av vår första kyss.

Några månader senare gifte vi oss. Och några månader efter det väntade vi lillkillen.

Sen är det möjligt att jag tappade en penna eller något, för jag böjde mig ner för att plocka upp något - och när jag tittade upp igen var vi plötsligt tvåbarnsföräldrar, körde kombi och hade köpt ett stort hus. Det bara blixtrade till, och ibland måste både du och jag nypa oss i armarna för att förstå att vi har två barn tillsammans. Surrealistiskt.

Ibland oroar jag mig för vad som hänt om just denna internationella konsult INTE varit hemma den 17:e februari för exakt sex år sedan. Mitt i min mest extrema högsäsong. Sannolikheten var faktiskt minimal att jag skulle råka vara tillgänglig under en februarimånad. Då reser jag ju nonstop.

Ren slump.

Om inte han den andre killen i killpanelen hoppat av, eller om hon praktikanten på tidningen Hennes inte just då dejtat han den där killen som precis börjat hänga med min polare Otto som själv inte var intresserad av att bli intervjuad men som kände en konsult som kanske kunde ställa upp men som reste ganska mycket och antagligen inte var i landet....

Puh.

Men allt gick bra. Allt gick precis så bra som det kunde gå, den där dagen för exakt sex år sedan.

Och nu sitter du i soffan och pysslar med din blogg, och läser mitt inlägg här.

Helt ärligt - jag är nog inte den sortens kille som lite plikttroget köper med en ask choklad på ICA för 49:-, för att ge till "frugan" på alla hjärtans dag.

Lättköpta poänger har aldrig varit min stil.

Däremot svåra och komplicerade poänger, som tar ett tag att fundera ut och planera. Utförliga och förvirrande poänger som inte en människa blir klok på - det är min stil. Tack vare farfar Sven som förebild.

Så om du känner efter under dig, mellan soffkuddarna vid din höft, så ligger det en mycket liten bok om kärlek där. Den kan du läsa lite senare. Men inte just nu.

Om du istället tittar i köket, längst inne i det skåp som lilltjejen tycks ha annekterat för att förvara sina rispuffar och servetter - så står där en liten påse med en kaffekopp som är tillägnad din nya specialkunskap i episerver och bloggning. Den kan du ha med till ditt arbete nu när du i mars går upp till heltid igen.

Och om du sen känner efter i kylskåpet så hittar du - bakom löken och potatisen längst ner - en flaska Piper-Heidsieck Brut Champagne. Ta med den till ovanvåningen.

För när du tittar in i badrummet på ovanvåningen så finns där några levande ljus, ett hett bad, en enorm rosa badbrusbomb och två champagneglas. Och en konsultpappa som älskar dig.

Välkommen upp, min kärlek.

...och grattis på sexårsdagen av intervjun då vi träffades för allra första gången.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Älskling, du lurade mig :-)
Du är bäst.

Winnie The Pooh sa...

Oh my God! Are you for real?!
Har du intensivkurser? Var kan jag anmäla maken?
Jag menar; tangentbord i alla hjärtansdags-present...
Den här bloggen går omedelbart som oavkortad länk till min make för bot och bättring!

Anonym sa...

Jag håller med fru R - konsultar du make-uppfostran också?! ;)

Trevlig 6-års dag! :)

Anonym sa...

Men du gör dig inte populär bland andra män... (lika snabbt som jag format tanken inser jag att det inte spelar någon roll alls!)

Winnie The Pooh sa...

Hey, du har just fått ett nytt konsultuppdrag! ;-)

Konsultpappan sa...

Tack för alla fina ord.
Jag är ju oerhört förtjust i min fina fru.

Och sedan vi blev först tre och sedan fyra i familjen så har kärleken kryddats med en djup respekt.

Jag tror aldrig jag upplevt en så stark känsla av beundran som efter att se henne gå igenom två förlossningar. Och samtidigt har jag aldrig upplevt mig så svag och maktlös som vid de två tillfällena.

Men allt gick bra, och i takt med att vi får familjenäsan över vattenytan igen så blir kärleken bara starkare.

Men två barn är ingen barnlek. Så är det bara.

Ninde sa...

Åh. Nästan så en cyniker som jag blir tårögd...:)