LAST EXIT IN SWEDEN

Ledarskapskonsult och småbarnspappa. Bor vid sista avfarten innan man lämnar Sverige för Europa. Arbetar överallt i världen och längtar hem till kärleken, lillkillen och lilltjejen. Bloggar 60% på svenska, and 40% in English.

22 februari 2007

blödiga människa!

Jag fattar inte varför jag alltid börjar böla när jag ser Extreme Home Makeover på TV#. När min kärlek är hemma och vi råkar se en stund tillsammans sitter jag med en klump i halsen och kämpar emot.

Men nu är hon på tjejmiddag, lillkillen har precis somnat, och jag har sett de sista tio minuterna av veckans avsnitt.

Och har bölat.

Som vanligt.

Jag fattar inte varför jag alltid gör så. Det är bara så himla vackert när en familj som haft det hopplöst svårt - sjukdom eller dödsfall eller tragedier en masse - plötsligt inser att de får ett massivt lucky break.

Den som tror att det materiella inte spelar någon roll har nog inte haft det påvert. Det materiella är inte det viktigaste, men visst fan spelar det roll om man inte har något.

Jag antar att det är därför jag bölar. För de familjer som får en Extreme Home Makeover är de som aldrig haft det fett, eller ens halvsmörigt.

Det hade inte varit samma sak om någon kört en Extreme Home Makeover på kändisar, eller Christer Gardell som förvaltar stjärnfonden Cevian och är god för några tiotals miljoner.

- Grattis, Pieter Wallenberg! Titta vad snyggt vi renoverat om din lya i Gamla Stan!

- Oj oj oj, Prinsessan Victoria. Nu är du allt nyfiken på att se hur vi byggt till Drottningholm Slott... say it with me: Busdriver! Mooooooove that bus!!!"

Det hade inte fått mig att böla.

3 kommentarer:

Anonym sa...

haha....det är inte lätt att vara blödig, men jag kan glädja dig lite med att jag, min syster & hennes man kan gråta ikapp till just extreme home makeover...det är ju precis så som du beskriver, alla dessa hårt drabbade familjer som får ett uns av tur & lycka, suck blir nästan ledsen bara av att tänka på det ;)

Line sa...

Biktdags. Jag och Tias snyftar motvilligt varje gång vi tittar.

Anonym sa...

ja, jag säger det, detta fantastiska program. jag brukar komma hem från universitetet lagom till start och efter en tung dag (alla dagar) passar det perfekt med extreme home makeover. intressant och glädjande också över att du spenderar lite tid, som jag, på att fundera över varför man gråter?! finast är nog att programledaren och hans gäng alltid säger: we just love this family!