LAST EXIT IN SWEDEN

Ledarskapskonsult och småbarnspappa. Bor vid sista avfarten innan man lämnar Sverige för Europa. Arbetar överallt i världen och längtar hem till kärleken, lillkillen och lilltjejen. Bloggar 60% på svenska, and 40% in English.

15 april 2009

Nej nej nej

Jag tänkte konkurrensutsätta vår bank och ta in lite prisuppgifter från andra banker när en del av våra lån skall läggas om nu i maj.

Så jag e-postade lite.

Fick nyss ett snabbt (lite för snabbt?) svar från en av konkurrenterna:

"Det skulle vara ett nöje att få diskutera konkurrenskraftiga lånevillkor till dig. De två lån du vill lägga om uppgår till totalt 2,1 miljarder, och vi sätter oss gärna med dig för att ta en titt på helheten. När skulle det passa att träffas nästa vecka?"

Jag vet inte riktigt hur jag skall svara dem. Ibland lobbar folk så högt att jag inte vet vilken smash jag skall välja.

Vad tror ni om:

"Jag vill nog mest skriva på vad som helst snabbt nu, och när ni fört över de 2,1 miljonerna det rör sig om till huset vill jag att ni sätter in resten av de 2,1 miljarderna på mitt nummerkonto i Schweiz."

eller

"Är det ok om vi börjar med att förhandla om typ en promille av de summor du snackar om? Vårt hus är inte så enormt stort. Faktiskt."

eller

"Absolut. Men eftersom mina lån på 2,1 miljarder kommer att utgöra en ansenlig del av er totala lånestock så förväntar jag mig helt ofattbart generösa räntor."

eller

"Jag känner att ni är jättetaggade, men jag blir lite oroad över era räknekunskaper. Och just siffror känns som en banks kärnkompetens."

eller

"Om jag lånar så mycket borde jag väl räknas som en av era större ägare, och i så fall vill jag börja med att ge dig sparken."

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det är det som kallas för "fort, men fel" va?! :)
Jag röstar på dom två sista svaren.
fast egentligen tror jag att du kommer att vara alldeles för snäll i ditt svar...

Paul Holmstrom sa...

Banksmällen 91 berodde på att man lånat ut till förväntansvärden långt över marknadssvärde. Kanske din bank ve något vi inte vet. De kanske förväntar sig Zimbabwiansk inflation?

Mia sa...

Jag röstar på den näst sista.
Förstår om du det är fullt i kalendern nästa vecka...

Winnie The Pooh sa...

Allihop. I exakt den ordningen!
LOL!

Anonym sa...

den första, you go...

Anonym sa...

Sista kommentaren är klockren! =D

ge oss uppdatering på hur ärendet gick,

/mats

-hellre fort än fel.