Jag lämnade in tjänstebilen på Bilia på Jägersro här i Malmö i morse.
Min personliga servicekille Igor är en klippa. Han noterar det jag VILL få fixat, och han förstår även det jag också BEHÖVER få fixat. Det är inte alltid samma sak. Sen ringer han och kollar det som behöver kollas med mig, och förstår direkt sådant som att jag inte hinner/orkar/kan byta glödlampor på halvljuset själv.
Jag blir glad över att folk fattar vad jag vill utan att jag skall behöva bokstavera varje detalj. Företag fattar inte att de blir allt mer beroende av sådana som Igor för att kunna behålla sina kunder. Företag fattar inte hur värdefulla deras Igor's är. Istället tänker de att det handlar om ett skitbra erbjudande som trycks upp på skitsnyggt papper med skitsnyggt typsnitt - och att det på något sätt skall funka som helhetsintryck.
De glömmer ibland att det är så himla lätt att skapa och presentera ett skitsnyggt erbjudande, och att det nuförtiden är konkurrensavgörande att individuellt kalibrera det erbjudandet så kunden blir glad och nöjd.
Den kalibreringen handlar inte om några extra procent rabatt eller ett ungdomligare anslag i copy:n, eller extra polertrasor till vindrutan.
Den kalibreringen handlar om att låta Igor syna mig när jag står där (i min kostym och försöker dölja min totala förvirring över allting tekniskt), sträcka fram kardan och säga "Du Patrick, du har glömt att vi borde slänga på dina sommardäck nu när du ändå är här, va? Men det har jag skrivit upp, så det är redan ordnat".
This is not rocket science, amigos. Not by far.
LAST EXIT IN SWEDEN
Ledarskapskonsult och småbarnspappa. Bor vid sista avfarten innan man lämnar Sverige för Europa. Arbetar överallt i världen och längtar hem till kärleken, lillkillen och lilltjejen. Bloggar 60% på svenska, and 40% in English.
27 april 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar