LAST EXIT IN SWEDEN

Ledarskapskonsult och småbarnspappa. Bor vid sista avfarten innan man lämnar Sverige för Europa. Arbetar överallt i världen och längtar hem till kärleken, lillkillen och lilltjejen. Bloggar 60% på svenska, and 40% in English.

06 november 2008

Prinsessan Obama

Jag försökte lära lillkillen säga President Obama i förrgår, mest för att jag skulle tycka det vore lite creddigt om han nämnde honom på dagis.

Idag satt vi och småpratade före läggdags, och jag nämnde Obama - utan titel - i en mening. Han tittade bekymrat på mig och lade huvudet på sned.

- Menar du Pwinsessan Obama, pappa?

...

Jag kysste honom på pannan, rättade till hans snuttefilt och mmm:ade på det där sättet jag hoppas han om 20 år kommer att minnas som förtroendeingivande och tryggt.

- Ja. Fast han är inte prinsessa. Han är prins.

Sen gick jag ut ur lillkillens rum, och precis när jag stänger till dörren hör jag honom säga "Pwins" för sig själv, lite eftertänksamt.

I trappan ner till bottenvåningen kommer jag på mitt misstag. Prins?!?!

Jag får reda ut det här i morgon när han vill upp vid halv sex-blecket. Det känns inte som läge att gå upp och väcka honom och säga "Grabben? Är du fortfarande vaken? Pappa klantade sig... det heter inte prins, han är president - fast inte ännu, men han kommer att bli det, för han är vald, på riktigt, inte som Bush vs Gore eller Bush vs Kerry, utan med riktiga röster, och pappa sa prins eftersom du sa prinsessa, men president är vad han är, pappa var bara lite trött."

*suck*

Vi sparar den diskussionen till i morgon. Det känns viktigt att reda ut, men att reda ut något med ett barn som är i en utvecklingsfas där "Var tyst!" är en läckert smakfull invit till en timslång parering av en kulspruteserenad av intresserade frågor av marginell relevans.... nja, jag väntar tills jag fått sova en natt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

E (7 år) kallar honom av nå'n anledning Zacharias Barack Obama Smith. Jag tror det kan ha nå't med att göra att Harry Potter varit högläsningsmaterial det senaste året (vi är inne på 6:an nu)... ;)

Jag vet att du inte är överförtjust i utmaningar, fast med tanke på hur berest du är så måste jag ju ta med dig... ;)

http://ninnibeth.wordpress.com/2008/11/07/reseutmaning

Anonym sa...

Hej! Har precis hittat din blogg på lite irrvägar från min egen site på Expressen. Du är ju för härlig!! Måste komma ihåg att titta in igen och läsa mer om lillkillen.
Ha det bra! Lotta K

Anonym sa...

Jag är sen 1 år tillbaka plastmorsa till två små killar och skrattade högt flera gånger när jag läste din blogg! Vad mycket konstiga konversationer man kan ha med ungar.

Din blogg blir bokmärkt direkt, kan inte fatta att jag missat dig sålänge!

Konsultpappan sa...

Ninnibeth: Jag ville verkligen svara på utmaningen denna gång. Men det var så hiskeligt många frågor... Varför är aldrig utmaningar enkla och smidiga? ;-)
Lotta: Du är så välkommen hit. Jag skall kika in på din Expressensajt!
Madde: Hur små killar är det? Har du lika surrealistiska samtal med dem? Och bokmärke ser jag som den yppersta hedersbetygelsen. Jag blir alltid glad när stammisar hittar hit!