LAST EXIT IN SWEDEN

Ledarskapskonsult och småbarnspappa. Bor vid sista avfarten innan man lämnar Sverige för Europa. Arbetar överallt i världen och längtar hem till kärleken, lillkillen och lilltjejen. Bloggar 60% på svenska, and 40% in English.

14 september 2009

Vem stämmer man?

När vi flyttade till nya huset förklarade statliga televerket a.k.a "Telia" att de endast erbjöd IP-telefoni i vårt nybyggda område. Jag förklarade att vi inte ville ha det, utan "vanlig hederlig" telefoni.

"Nä."

Så nu har vi IP-telefoni, eftersom det inte går att få något annat.

Idag skickade jag en fråga till 112, eftersom jag läst i Aftonbladet om hur SOS Alarm inte kunde lokalisera mamman som ringde, eftersom hon har IP-telefoni.

Jag tillhör kategorin som tänker tramsigt långt i förväg, och sedan agerar kallt och aggressivt kontrollerat i en krissituation. Därför e-postade jag till 112 och frågade hur jag kan kontrollera om de kan lokalisera mig och min familj. Jag vill helst inte vänta till ett skarpt läge med sådant.

De svarade: "IP-telefoni kan påverka våra möjligheter att lokalaisera samtalet, samt att du inte alltid hamnar på rätt SOS-central, du är ju också beroende av att internet och elnätet fungerar. Om du vill ha ytterligare information om hur du påverkas kan du kontakta din IP-telefoni leverantör."

Handen upp, ni småbarnsföräldrar som tänker: "Jamen det där är väl gott nog. Jag chansar på att det funkar bra."

Jag skall vidarebefordra svaret till Telia, men något säger mig att de inte klarar av något.

Vem stämmer man om man inte har tillgång till 112 i sitt hem?
Telia - som vägrar leverera annat än IP-telefoni?
Staten - som inte kan leverera SOS Alarm till mitt hushåll?

8 kommentarer:

jandeman sa...

Om du har sinnesnärvaro nog att använda mobilen till 112 så borde frågan vara ur världen tror jag. Dom bör lokalisera dig lätt då. Kanske värt att dubbelkolla också.

Vi har också IP-telefoni hemma, men den fasta telefonin används allt mindre... Gick inte bredbandet på samma lina hade jag nog slängt ut fasta telefonerna helt och hållet.

//jan

Anonym sa...

Det är en sanning med modifikation enligt maken, som jobbar med just ip-telefoni.
Han säger att 112 går på info dom får från Post & Telestyrelsen, http://www.pts.se/main.aspx?epslanguage=SV . De större operatörerna brukar skicka in listor på vilka adresser som tillhör vilka telefonnr till PTS, och dessa ska 112 kunna se, men inte de som har en operatör som inte informerat PTS.
Kanske du kan kolla om PTS har rätt info om ditt telnr?

Konsultpappan sa...

Men då borde det ju vara safe, eftersom Telia är en av de större operatörerna.

Å andra sidan så har Telia gång på gång bevisat sin inkompetens på samtliga nivåer av organisation och verksamhet.... så jag får nog kolla upp det ändå. ;-)

Erika sa...

Slänger in ett svar till Jan, hoppas det är okej. Många operatörer erbjuder ADSL utan fast telefoni, kolla upp det, är möjligt att du kan skippa den fasta telefonen helt om det är vad du vill. :)

Sofy sa...

efter att ha läst om min vän Janes besvär med telia är jag ytterst tveksam om du kan få svar... kolal in på www.felicitass.blogspot.com och sök efter telia så får du se, de är inte de skarpaste knivarna i lådan. Förresten lät det där ganska otäckt. Huvva!

msn00b sa...

Hej! Jag vet inte om du tänkte på det men jurnalisten formulerade sig lite lustigt i den där artikeln. Mamman som gjorde samtalet gav aldrig SOSoperatören sin adress och ort "eftersom jag ville veta vad jag kunde göra för min dotter" så där gjorde ju strängt taget mamman fel. Alla olokaliserade SOSsamtal hamnar ju i Öresund men ger man dem rätt adress och ort så hittar ambulansen/valfritt utryckningsfordon hem till dig ändå. Men med tanke på din (befogade) oro så finns det ju två enkla saker du kan göra 1) ring 112 och kolla om de faktiskt får upp din hemadress. Fult att ta upp deras tid jovisst men å andra sidan är det i ett gott syfte. 2) Om de inte kan få upp din adress och om de visar sig vara fullkomligt off även när du gett dem din adress ring inte från din IPtelefoni om du behöver ambulans ring från din mobil den har de ju inga problem alls att triangulera fram din position genom både enligt artikeln och egen utsago.

Anonym sa...

Skyll dig själv. Du kanske skulle kolla upp vilka alternativ du hade innan du flyttade till just det huset om detta är såpass känsligt för dig. Sen anklaga Telia för brister. Fann din blogg genom att du hade problem med sms i utlandet som inte ens var Telias fel. Något du inte ens nämnt. Jag känner ingen empati alls när jag läser ditt blogginlägg.
Nej, jag jobbar inte för Telia.

Konsultpappan sa...

Bäste Anonym,
Skyll mig själv? Shit, vad tramsig jag tycker du är nu. Teknikskiftet till IP-telefoni är fortfarande såpass nytt att de flesta antar att det är ett möjligt tillval och inte en tvingande standard när man skaffar boende. Jag kollade inte heller upp om det fanns rinnande vatten i huset.

Jag tycker Telia har flera brister. Bland annat det problem jag hade i utlandet med SMS som sedan faktiskt visade sig vara Telias fel.

Men jag uppskattar att du tar dig tid att komma hit och gnälla anonymt. Det fyller säkert en funktion.