LAST EXIT IN SWEDEN

Ledarskapskonsult och småbarnspappa. Bor vid sista avfarten innan man lämnar Sverige för Europa. Arbetar överallt i världen och längtar hem till kärleken, lillkillen och lilltjejen. Bloggar 60% på svenska, and 40% in English.

12 december 2008

Sålla!

Min kompis Karin sa ett tag till mig att "sålla" såpass ofta att hon till slut kortade ner det till en handsignal där hon lät båda händerna forma bokstaven S.

Då handlade det oftast om att jag drog skämt som var ofattbart långsökta.

Som sliten och trött småbarnspappa inser jag att jag nu tvingas leva med ett annat sållningsproblem. Jag säger det jag tänker lite för ofta. Det som skulle stannat som en tanke blir istället en kommentar som ingen är intresserad av, och jag hör min hjärna ropa "Sålla!" åt mig.

Idag var jag på banken för att skaffa en stor jävla bankbox åt företaget, så jag kan förvara alla ultrahemliga företagsdokument vi hanterar.

När alla pappersformalia fyllts i skulle min bankman visa bankfacket. Den stora metalldörren - säkert 3 dm tjock - stod uppsvängd. Så här långt hade jag lyckats upprätthålla min fasad av seriös affärsman inför honom. Jag hade ex. hunnit stoppa min impuls att svara "Stor nog att rymma en medelstor manskropp, och kanske lite handeldvapen bredvid" på hans fråga om hur stor bankbox företaget behövde.

Innanför valvsdörren är en dubbel glasdörr. Min bankman drog sitt passerkort och knappade in en kod.

Jag log förväntansfullt.
- Hoppas den pyser sådär coolt när den öppnas.
- Förlåt?
[Sålla!] - hörde jag min hjärna ropa åt min mun.
- Ah, jag menar att, alltså när dörren öppnas, du vet - som i science fictionfilmer. [Sålla!] Jag tror det var i Månbas Alfa det började....
- Mmmm....
- .... men egentligen blev det inte riktigt fina "pssssch...." ljud förrän i Star Trek Voyager [SÅLLA!!!!!] och till viss del i Alienfilmerna.
- Mmmm....
- Men det var länge sen jag såg Alienfilmerna. [SÅLLA!!!!] Fast jag är inte helt insnöad på scifi, jag menar mest att det är i den genren [SÅLLA!!!] som skjutdörrar låter "pssscht...".

Dörrarna gled upp ljudlöst, och han manade in mig i valvet med en hand.

- Ditt fack har nummer... hm.. låt mig se efter i mina papper.
Han tittade upp från sina dokument, lagom för att se mig ljudillustrera när dörrarna gled igen bakom oss.
- Psssch.... Oj. Sålla.

Ja - jag råkade säga "sålla" högt den där sista gången. Han såg lite irriterad ut, och höll säkert med.
På måndag skall jag dit igen. Måste tejpa igen munnen innan dess.

4 kommentarer:

Anonym sa...

*ASG* egentligen borde du komma hit & feja skärm åt mig - komma med nå't sån't här när man sitter här med slut-slatten av glögg-fikat i munnen...
*mutter*

Konsultpappan sa...

Vatten rengör en datorskärm effektivt. Se nästa inlägg. *suck*

Winnie The Pooh sa...

Åh, tvärt om !! Sålla INTE! Tänk om fler vågadebjuda mer på sig själva?! varför måste allt alltid vara så in i bänken formalistiskt och korrekt?
Sluta Sålla!

Anonym sa...

Ha ha :D klockrent!!!