LAST EXIT IN SWEDEN

Ledarskapskonsult och småbarnspappa. Bor vid sista avfarten innan man lämnar Sverige för Europa. Arbetar överallt i världen och längtar hem till kärleken, lillkillen och lilltjejen. Bloggar 60% på svenska, and 40% in English.

08 april 2008

Sleepless in Shanghai

Ok. Det tog några nätter, men nu ligger jag sömnlös igen.
Klockan är snart 01.00, men jag känner mig utmattad och klarvaken så där som jag brukar göra när jag ligger och grubblar bort natten.

Normalt brukar det vara andra natten, eller någon av de sista nätterna. Men här i Kina är det tydligen mitt i veckan.

Fan. Även med mina sömnlösa nätter måste Kina lite demonstrativt vara besvärligt.

Men Shanghai är ok. Kina är ok. Min bild av Kina och Kineserna har fått en tung omrevidering. Jag har ätit middag med ett gäng chefer och en kinesisk psykolog.

Han var kul. Men bästa nytillskottet i sällskapet var faktiskt tjommen från IKEA som satt tvärs över bordet. Inte så att han är ny, men jag lärde känna honom mer ikväll än tidigare.

Jag skall sova nu.
Eller åtminstone ligga i sängen och räkna riskorn på ett imaginärt fält.

I Afrika har vi utländska konsulter ett uttryck som är "Africa wins", som handlar om att alla planer går åt skogen eftersom Afrika ändå ändrar på saker så det blir annorlunda i sluttampen.

Här i Kina har jag idag fått lära mig motsvarande uttryck för det här stället:

Only in China.

Tidigare idag besökte vi ett ultramodernt privatsjukhus. Onkologimottagningen hade en reception som - swear to God - lika gärna kunde varit den coolaste design-nattklubben i Soho. Allt som fattades var en DJ och någon som serverade drinkar. Böljande soffor i vitt skinn, frostade glaskuber till bord med något slags växter inuti, 1500-litersakvarier som hängde i taket och väggar som böljade i takt med sofforna.

All utrustning var senaste modellen, svenska läkare skulle fallit på knä och snyftande bett att få låna för att få leka med bara en liten stund.

Sen gick vi över en inomhusbro över till det intilliggande huset.

Det var också ett sjukhus.
Det var ett statligt sjukhus.

Det luktade intorkad urin.
Belysningen var kal. Rummen kala, ostädade.
I ett undersökningsrum låg några blodiga bomullstussar kvar på ett bord. Ett trasigt gipsavtryck av en tandrad låg också där.

binärt
från plus till minus
ying och yang

only in China

Inga kommentarer: