LAST EXIT IN SWEDEN

Ledarskapskonsult och småbarnspappa. Bor vid sista avfarten innan man lämnar Sverige för Europa. Arbetar överallt i världen och längtar hem till kärleken, lillkillen och lilltjejen. Bloggar 60% på svenska, and 40% in English.

22 mars 2010

Ledarskap i Star Wars

Jag insåg två saker i helgen.
1. Min son har förstått organisatoriska hierarkier. (Note to self: mindre jobbsnack hemma)
2. Min son har spelat för mycket Lego Star Wars.

Vi satt och åt middag i lördags. Ungarna hade beställt "Fiskpinnar med Köttbullar", och själv åt jag en ljuvligt medium Limousinentrecote med sauterade grönsaker.

Plötsligt frågade han, lite eftertänksamt:

- Pappa... Är Darth Maul chef över Darth Vader?

- Mja - jag tror Darth Vader är chef över Darth Maul.

- Men är inte Darth Maul starkare än Darth Vader?

- Det kanske han är. Men Vader är chef ändå. Han är kanske inte lika bra på ljussvärd, men han har nog starkare kraft. Typ.

- Men vem vinner om de fajtas? Vinner chefen då? För i så fall är nog Darth Maul chef.

- Nja. Nu när jag tänker på det så finns det något slags kejsare inblandad också. Jag tror varken Darth Vader eller Darth Maul är chef över den andre. Kejsaren är högsta chef. Sen är nog Darth Vader och Darth Maul mer som sektionschefer eller avdelningschefer med olika ansvarsområden... ungefär. Så de behöver inte bråka om vem som skall vara chef.

Där någonstans lät jag förnuftet segra och knep käft.

När jag berättade problemet för min lillebror Peter dagen efter förklarade han att det är en omöjlig fråga eftersom det utspelar sig i olika tider. Darth Maul kom ju FÖRE Darth Vader. Det är som att jämföra Björn Borg med Stefan Edberg.

Typ.

2 kommentarer:

hoppla5565 sa...

Hej jag kan inte lada ner skype jag behöver skypes kod.

Winnie The Pooh sa...

Underbart!! Här skrattar jag igenkännande!