LAST EXIT IN SWEDEN

Ledarskapskonsult och småbarnspappa. Bor vid sista avfarten innan man lämnar Sverige för Europa. Arbetar överallt i världen och längtar hem till kärleken, lillkillen och lilltjejen. Bloggar 60% på svenska, and 40% in English.

28 november 2009

Sleepless in Jerusalem



Så...

Då sitter jag här igen. I hotellrummet som lite vagt påminner om en krypta.

Jag har bott i samma rum en gång förut, när jag var här i april-maj. Det är det som är profilbilden uppe till höger på bloggen.

Den gången blev jag rätt deprimerad av att hänga i Jerusalem.

Denna gång känns det på ett annat sätt. Energigivande, spännande. Resultatet i uppdraget är tydligare och bättre, jag har lärt känna ledningsgruppen mer - vet vilka knappar jag behöver trycka på för att skapa rörelse.

Resultat. Shit, vad viktigt det är för min motivation. Jag flyger fan inte tvärs över halva jordklotet för att vi skall sitta och prata om hur framtida samtal skall leda till en tydligare dialog för att möjliggöra en öppen konversation om vad som eventuellt kan göras.

- Vi har 72 timmar innan taxin tar mig tillbaks till flygplatsen. Vad kommer du att göra konkret för att styra din organisation i riktning mot den här nya visionen?
- Mja... det är viktigt att öppna upp en dialog med...
- Vänta - låt mig omformulera min fråga: Vad gör du konkret på måndag för att pusha stenhårt mot nya visionen?
- Jo... på sikt måste vi skapa en förankringsprocess som...
- Vänta - låt mig ställa frågan på ett helt annat sätt: Vem ringer du och vilka beslut klubbar du igenom innan förmiddagsfikat på måndag morgon för att hamra hem den nya visionen?


För fem-tio år sedan vågade jag inte utmana och provocera på det sättet. Nu inser jag att det är exakt det blinda fokuset på resultat och handling som företag betalar mig för. Även om de ibland blir skitsura och irriterade.

I Sverige har vi ofta lyxen att kunna bordlägga eller avvakta med frågor. Om jag har två sessioner á 72 h på ett år.... då måste tankar bli till ord och sen förvandlas till handling ofattbart mycket snabbare och tydligare.

Jag kommer ofta på mig själv med att tänka så när jag jobbar i Sverige. Hur hade jag coachat om detta var i Dar es Salaam eller Ho Chi Minh City?

Vi svenskar är alldeles för bra på att snacka om att prata om hur vi vill samtala om något som vi alla är överens om är ofattbart skitviktigt och allra högst upp på agendan. Wtf?!

Det stör mig.

Det är därför jag sitter här i hotellkryptan i Jerusalem och känner mig rätt nöjd just nu.
De har satt en vision, de har modet och mandatet, och de känner tiden flåsa i nacken. Om 18 timmar är tiden ute, då måste ord ha blivit till handling.

De kommer att lyckas. De är bra folk. Riktigt bra folk.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Shit va' du skulle tycka jag va' seg om du kom till mitt jobb...
Fast på nå't sätt känns det som en komplimang också... ;)

Anonym sa...

Hello !.
You may , perhaps very interested to know how one can manage to receive high yields .
There is no need to invest much at first. You may start to get income with as small sum of money as 20-100 dollars.

AimTrust is what you thought of all the time
The company incorporates an offshore structure with advanced asset management technologies in production and delivery of pipes for oil and gas.

Its head office is in Panama with structures everywhere: In USA, Canada, Cyprus.
Do you want to become an affluent person?
That`s your chance That`s what you desire!

I`m happy and lucky, I began to take up income with the help of this company,
and I invite you to do the same. If it gets down to choose a proper partner who uses your savings in a right way - that`s it!.
I make 2G daily, and my first deposit was 1 grand only!
It`s easy to get involved , just click this link http://dedoribew.freewebsitehosting.com/ohujysa.html
and lucky you`re! Let`s take this option together to feel the smell of real money