LAST EXIT IN SWEDEN

Ledarskapskonsult och småbarnspappa. Bor vid sista avfarten innan man lämnar Sverige för Europa. Arbetar överallt i världen och längtar hem till kärleken, lillkillen och lilltjejen. Bloggar 60% på svenska, and 40% in English.

14 november 2009

Att lämna Hoi An


Det är alldeles strax dags att åka hem.

I grevens tid, åska och regn är på ingång till Hoi An. Tyfonsäsong.

Taxi till Da Nang, flyg till Hanoi, ett annat flyg till Bangkok, ett tredje till Köpenhamn, en taxi över bron, och sen öppnar jag ytterdörren där hemma. På söndag morgon. Strax innan åtta.

Först tänkte jag så det knakade på vad jag skulle kunna köpa för överväldigande coola leksaker till barnen, så de blir superglada när jag kliver in genom dörren.

Sen insåg jag att jag redan beslutat mig för det där.

Jag rusade ju runt på flygplatsen i Bangkok när jag reste hit för en vecka sedan. Höll i olika otroliga leksaker, valde mellan en radiostyrd star warsrobot och ett 3D-pussel med spindelmannenmotiv, eller en ascool hoodie med Yoda på, eller en liten mikrobilbana, eller en docka som talar thailändska när man trycker på dess mage.

Det blev inget alls. Jag kom på det själv. Ungarna skiter i det där.

De vill ha tid. Och tid är det vackraste man kan ge någon, barn som vuxna.

Det handlar inte om "kvalitetstid" vs. "kvantitetstid". Det handlar om tid. Punkt.

Så nu har jag planen färdig. Jag skall strunta i att packa upp, strunta i att byta från reskostymen till slacks och T-shirt, strunta i att kasta mig in i en efterlängtad dusch efter 1,5 dygn on the road.

Istället skall jag gå och sätta mig i soffan och fråga vilken saga jag skall läsa, eller om jag skall hitta på en egen och berätta för dem. Jag skall säga att de får bestämma precis vad vi skall göra tillsammans.

Sen kanske bygga lego med dem. Och rita lite med knubbiga kritor på stora blädderblock med dem.

Det blåser hårt så bambubladen prasslar och havet har stora vågor som dånar in mot hotellstranden. Fukten i luften har övergått till ett varmt och kvalmigt regn nu. Om 20 minuter kommer taxin.

Taxi till Da Nang, flyg till Hanoi, ett annat flyg till Bangkok, ett tredje till Köpenhamn, en taxi över bron, och sen öppnar jag ytterdörren där hemma. På söndag morgon. Strax innan åtta.

Pappa skall åka hem.

4 kommentarer:

Stephan F. Ekbergh sa...

skön blogpost. mänsklig. Kan relatera till känslan, sen blir verkligheten en annan som regel, men dikten är alltid bättre.

Paul sa...

Helt rätt. När du kommer hem så kastar sig barnen på dig för att de vill ha tid med dig. Njut av det, i tonåren går det över.

Anonym sa...

http://www.illumsbolighus.dk/products.asp?mode=vg&vgID=49

Annika sa...

Som (numer vuxet) barn till någon som också reste väldigt mycket: Ja, tid är viktigast. Men. Ibland är det roligt med leksaker också, dina barn är bara för små för det än. :) Var glad för det!